Cravings - bli kvitt dem

Hei alle sammen! Tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg om cravings ut ifra egne erfaringer. For mange kan cravings være ødeleggende for dietten, for en bulimiker er cravings omtrent ødeleggende for livet. Når man har en spiseforstyrrelse, forsterkes cravings, og du tenker på mat konstant. Dette er spesielt mat som er "nei nei, fy fy" i forhold til kostholds-planen din. Så, her kommer et par tips til å holde dem på avstand og muligens bli midlertidig kvitt dem. For dere som ikke vet, er cravings trangen dere får til å spise en bestemt type mat (eller bare mat generelt), selv om dere ikke har behov for det.

 

1. Ta en titt på kostholdet.
Ofte er cravings forårsaket av mangel på næring. F.eks vitaminmangel, saltmangel eller mineralmangel. Kroppen prøver da å si ifra med cravings, men den har en tendens til å "bomme" litt. Dvs, craver du sjokolade, kan det faktisk være et eple eller litt kylling kroppen din egentlig lengter etter. Derfor kan det være en tanke å se på kostholdet for å se om du får i deg får lite av f.eks jern eller noen vitaminer. Kosttilskudd kan også være til stor hjelp!

2. Spiser for lite fett.
Fett gjør deg ikke feit, den eneste grunnen til at folk tror dette, er fordi fet mat inneholder vanligvis mer kalorier. Men for å gjøre opp for det, gir fet mat bedre metthetsfølelse. Derfor kan det å bytte ut en frukt med et egg, eller en skive kyllingfilet med litt makrell i tomat, være lurt. Har du cravings, kan du gjerne ta deg en halv avokado. Avokado er sunt, inneholder "det riktige" fettet og gir en god/varig metthetsfølelse.

3. Te.
Te er for meg supert til å stanse cravings. Da er det helst svart eller grønn te, men kanel-te funker det og.

4. Du kjeder deg.
Ofte kommer cravings når man kjeder seg, for ja...man har rett og slett ingenting å gjøre, så da kan man likeså godt spise aka legge på seg! Derfor kan det være veldig viktig å holde deg okkupert med ting som krever en del konsentrasjon, eller ting som rett og slett får deg til å glemme!




5. Vann.
Væskemangel fører ofte til cravings. Pass på at du har nok vann i systemet!

6. Lavt blodsukker.
Lavt blodsukker gjør deg både sur og grinete, men det kan også føre til cravings. Dersom du opplever lavt blodsukker, vil du kanskje få en lett hodepine eller bare føle at alt er helt jævlig. Da kan et eple, en appelsin eller kanskje litt druer være en savior. Frukt har naturlig høyt sukkerinnhold og er derfor egnet til å "kurere" lavt blodsukker og grettenhet.

7. Tyggis og halsdrops.
Tyggis og halsdrops kan hjelpe myyyyye. Ofte når jeg har en craving, eller føler behov for å spise mer, putter jeg en tyggis i munnen - og vips, bortevekk! Cravings forsvinner, og jeg har en ren samvittighet. Halsdrops hjelper også til tider, men en skal være nøye med kaloriinnholdet der, en pakke doc inneholder nemlig over 200 kcal! Hjelp!

8. Unn deg noe.
Har du gått rundt og cravet iskrem i 1 uke, kan du gjerne unne deg en skål på lørdagskvelden. Ikke 1/2 (du vil jo tilfredsstille cravingen, ikke pirre den), ikke 4, men 1. Moderasjon er nøkkelen.












Sulten...

Gaaaad, er så sulten at jeg kunne spist en hest. Egentlig har jeg lyst til å gå inn på kjøkkenet å stappe i meg alt jeg kan finne. Spesielt har jeg lyst til å spise most banan med peanutsmør. Omg, dør bare av tanken... Elsker peanutsmør og banan! Liker egentlig det meste av nøtter og frukt. Er sånn nøtte-menneske, haha, hvis det er noe som heter det da.

Kan ikke leve uten en liten neve cashew og mandler hver morgen! <3 Cashew er helt klart favoritten.

Fatter ikke hvordan jeg kan være sulten, med tanke på at jeg spiste like mye som gårsdagen... huff. Jaja, jeg får vel bare legge meg tidlig og prøve å spise en god frokost i morgen. Desverre, som de fleste i min familie, er jeg ingen "frokost-spiser". Greier bare ikke spise mer enn litt nøtter og litt cottage cheese/yoghurt. Klarer det rett og slett  ikke! Jeg er trøtt, kvalm og vil helst sove. Kan bare glemme alt som har med mat å gjøre, med mindre det er sjokolade da... eller yoghurtnøtter.









I går spiste jeg...

Jada jada, steriotypisk å blogge om hva man spiser, men måtte gjøre det for å huske det.

Frokost:
- 1 skyr (130 gr) m/ en liten neve mandler og en liten neve musli

Brunsj:
- 1 skyr (130 gr) m/ en appelsin

Lunsj:
- 1 vårrull (fuck you, thai kjæreste! Haha...)
-  1 1/2 thai kyllingspyd (kunn kyllingfilet)
- 1 liten boks tunfisk m/ litt ruccola salat, 3 oliven og 3 biter fetaost

Middag:
- 1 karbonade
- 2 ss stekt løk
- 1 bitteliten potet most m/ bittelitt smør og oregano (hater potet, men tvang fra mammas side)
-  1 liten neve ruccola salat m/ 3 skiver agurk og tomat

After workout:
- 1 karbonade

Ja, jeg vet: spiser for mye om ettermiddagen, men det er bare sånn kroppen min er. Vil heller følge mine naturlige instinkter enn å følge en teit diettregel. Kort og stygt innlegg dette her, men dealt with it.  









Getting fit!

Ja, jeg har da bestemt meg for å forsøke å komme meg i form. Eller "slanke" meg da, som mange vil si. Selv påstår jeg at jeg heller prøver å øke muskelmassen og minke fettprosenten for å få en mer tonet sommerkropp. Jeg pleier alltid å faile de mange "diettene" mine pga. spiseforstyrrelser + de fleste diettene jeg velger er ofte ekstremdietter. Men denne gangen skal jeg virkelig gjøre det, jeg skal gjøre det ordentlig og lykkes også! Det har jeg bestemt meg for. Jeg har faktisk valgt å gå så langt at jeg har spurt min egen mor om hjelp til å gå ned i vekt på en så sunn måte som mulig. Så da er det vel bare å sette i gang!

Dietten min vil bestå av "ren" mat. Dvs. mat uten konserveringsmidler (null pulversupper, pulversauser, kaviar o.l). Det blir kunn mat laget fra bunnen av i mitt eget hjem av friske råvarer. Det eneste unntaket vil være cottage cheese, cheddar ost og skyr. Resten skal være 100 % au naturel! Gleder meg til å virkelig komme i gang, skal bli godt å putte i kroppen litt "renere" mat. 

Slik ser jeg ut nå, og er slett ikke fornøyd: 


Jeg veit jeg hverken kan kategoriseres som feit eller chubby, men jeg er rett og slett ikke fornøyd med meg selv. Kroppen din er noe du bør være glad i, noe du bør stelle godt med - for du får bare en. Derfor har jeg tenkt å gjøre det skikkelig denne gangen: målet mitt skal være å få en SUNN kropp, en kropp man kan se blir tatt godt vare på i både matveien og på treningsstudioet, istedenfor "modellkroppen" så mange strever etter forgjeves. Jeg tror virkelig jeg kan lykkes, og jeg tror virkelig at jeg kommer til å bli fornøyd med meg selv. Dessuten, hvis jeg ikke blir fornøyd etter å ha mistet 2-3 kg, skal jeg faen meg oppsøke lege!












Jeg er ei jente på 16 år som (uheldigvis) har bulimia. Jeg er faktisk glad i mat, styrketrening, bøker, filmer, musikk - og ja, ting som folk flest. Følg meg i hverdagen og kampen mot min spiseforstyrrelse.


Arkiv





Kategorier




Siste innlegg


Annonser








hits