Fuck-up dag

Joda, i dag føler jeg meg som en diger fuck-up. Helt seriøst... Jeg hørte faktisk ikke vekkerklokken i dag morrest, og siden mamma måtte dra tidlig på jobb, var det ingen som vekket meg opp! Yay. Jeg endte da opp med å våkne, tenke "Hva søren? Har klokka enda ikke ringt..? Men det er jo så lyst ute...", forså å sjekke klokka på mobilen som da var 12:15... Yessda. Deretter utrbrøt jegg eg høylytt banneord. Fuck my life. Over halve skoledagen hadde jo passert, så jeg ble bare hjemme og furtet.

Skulle  også ta noen outfit-bilder. Faila så grovt at jeg nesten begynte å grine, men-men, ikke alle bildene ble utydelig da! Og det positive: rumpa mi så jævlig bra ut i den shortsen!
Ble en liten sneak-peak på dere (de 2 utlendingene) som leser bloggen.
Tuddeli-du! Blogges! <3 









Slapp

Hei alle sammen! Uff, våknet opp i dag morrest og følte meg i relativt god form. Kanskje litt trøtt, men det ble jo en sein natt i går, så jeg tenkte ikke mye over det. Spiste en normal frokost og gikk på veggen for ca. 30 min siden. Er helt utkjørt! Aner ikke hvorfor, orker egentlig ikke å gjøre noen ting i dag.

*Gjeeesp*


Tenkte jeg skulle prøve ut denne oppskriften i morgen. Orker ikke i dag (sjokoladen må desverre droppes da...)

 


For å registrere deg på bloggtrafik.nu, trykk her

bilde









Hvordan takle bulimi

Hei alle sammen! Tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg om hvordan man kan "takle" bulimi.
Det å leve med en spiseforstyrrelse er utrolig tøft, og det har jeg selv erfaring i. Jeg sliter en god del med min bulimi, hvilket medfører flere problemer slik som:
- Magesmerter
- Hodepine
- Slapphet
Overspising/fasting
- Oppblåsthet/dårlig eller treg mage
- Fucked up forbrenning
- Vektoppgang

 


I tillegg til det faktum at jeg tenker på mat ca. 24/7. Tanken på å spise, tanken på å fylle meg selv opp med denne "urene" tingen kalt mat er både fristende og frastøtende. Jeg elsker følelsen av mat i munnen, jeg hater følelsen av å være mett. Jeg har faktisk ofte mareritt om at jeg "sprekker" og binger snop for rundt 4000 kcal. For dere som ikke vet hva binger er, er det vel impulsiv overspising. Dvs, du går til kjøkkenet og trykker i deg ca. alt du kan finne helt til magen føles ut som om den skal eksplodere. Deretter sitter du med verdens verste samvittighet og vil egentlig bare synke ned i jorden.

Så, for å unngå dette vil jeg dele noen tips som har hjulpet meg:

1.  Spis proteinrik mat.
Proteinrik mat hjelper veldig på metthetsfølelsen; du blir fortere mett og holder deg lengre mett, fordi blodsukkeret holder seg stabilt lengre. Dessuten er det bra for forbrenningen, siden proteiner faktisk forbrenner fett. De dagene jeg spiser en del tunfisk, minker matlysten og matfokusen!

2. Spis rent.
Dette er veldig viktig. Prøv å spise minst mulig mat med masse konserveringsmidler, fordi konserveringsmidler kan faktisk øke matlysten. "Ren" mat er f.eks kyllingfilet, laksefilet, karbonadedeig osv. IKKE kjøttkaker, pølser, pizza, brød (skal du først spise brød, spis grovbrød, gjerne hjemmebakt uten mel), fiskekaker, fiskeboller, pulversupper/sauser - ja, listen er lang, men jeg tror du har fattet det. Jeg sier ikke at det er "nei nei, fy fy", for har man bulimi, blir ofte den "forbudte" maten det man har mest lyst på. Jeg sier bare at du burde prøve å basere kostholdet ditt på "rene" råvarer for å unngå konserveringsmidler som faktisk er giftstoffer for kroppen og kan føre til vektoppgang, oppblåst mage, tregere forbrenning, mangel på næring osv. (dersom det inntas ofte).

3. Tren.
Du trenger ikke trene som en gal, men gjerne tren 1 time 2-3 ganger i uka. Prøv også å være i minst 30 min fysisk aktivitet hver dag. Ikke fordi du kommer til å bli tynn, men fordi det er bra for kroppen din, hjertet og lunger spesielt. Dessuten, er du så uheldig at du ender opp med 2 sjokoladeplater istedenfor 1, får du ikke like dårlig samvittighet! Trening øker også forbrenningen og følelsen av velvære. Når jeg trener glemmer jeg ofte alt om det mathelvete jeg lever i.

4. Drikk.
Det er viktig å få i seg nok væske, og da mener jeg vann, ikke pepsi max. Vann er bra for kroppen, det øker metthetsfølelsen, forebygger hodepine og svimmelhet, "renser" kroppen for avfallstoffer via urinen, og er i tillegg bra for hud, hår og negler!
Te er også noe du kan drikke en del av. Blant annet grønn og svart te, som øker forbrenningen og gir en viss metthetsfølelse. De har også andre helsefordeler som forebygging av sykdommer osv. Kanel og eple te er også et fint alternativ, det meste av te har helsefordeler. Men prøv å ikke tilsett noe, for da går teen fra en sunn "snack" til en kaloribombe! For ikke å snakke om at den kan øke søtsuget. Hvis du er som meg, og avskyr te uten "litt ekstra", tilsett steviosa. Det er et urtebasert søtningsmiddel med null kalorier og null påvirkning av blodsukkeret, 1/4 tsk er nok til en hel kopp. Teen blir kjempe søt og god!

5. Gå for "lettere" alternativer.
Med dette mener jeg: hvis du synes fun light saft er like god som vanlig saft, drikk fun light om du først skal drikke saft! Om du synes coca cola zero eller pepsi max er godt, drikk det når du først skal drikke brus! Da unngår du kaloribomber, men har du virkelig lyst på en vanlig coca cola; unn deg en! (men ikke 1 pr. dag, moderate mengder er viktig!)

6. Unn deg noe.
En gang i blant, kan det være en god ide å unne deg noe du craver (noe du føler du MÅ ha). Som f.eks har du gått rundt og tenkt på en snickers is (det tenker jeg på HELE tiden... og vafler...) i en uke, kan det kanskje være smart å kjøpe en og spise den på lørdagen etter en treningsøkt? Da slipper du dårlig samvittighet og du tilfredstiller cravingen din. Det minker også sannsyligheten for at du "sprekker" og overspiser. Og uken etter, vil du kanskje ikke tenke noe særlig på snickers, fordi du har fått det "ut av systemet".

7. Drit i kaloritellingen.
Hver gang jeg begynner med kaloritelling, øker fokuset på mat. Da tenker jeg nesten konstant på mat! Det er helt grusomt... Jeg planlegger i hodet ethvert måltid og regner ut kaloriene, deretter regner jeg hvor mye jeg på trene for å forbrenne dem. Ikke bra... Prøv heller å tenke på mengde istedenfor kalorier. F.eks 1 brødskive med proteinrikt pålegg og en frukt til frokost, 2 brødskiver med proteinrikt pålegg til skolelunsj, 1 frukt og 1 gulrot etter skolen, 1 moderat porsjon middag (1 laksefilet m/ 1 medium potet og 1 neve "grønt") . Deretter kanskje 1 frukt, egg eller grønnsak til kvelds hvis du MÅ. Dette er et ganske bra "matinntak" for en dag.

8. Hold deg opptatt.
For meg er det dans som får meg til å glemme alt om mat. Da jeg dro på "dance explosion" (en dance-event som varte i 5 dager), glemte jeg ALT om mat og gikk ned ca. 2 kg! Hvorfor? Fordi jeg sluttet å trykke i meg mat når jeg ikke var sulten, jeg spiste bare når magen rumlet. Venner, musikk, rydding, en dusj, lese bøker, shopping - ja, det er mye du kan gjøre for å holde deg okkupert og stenge ute tankene om mat når du ikke er sulten.

9. Kvitt deg med negativiteten og stresst.
Er det noe eller noen i livet ditt som gjør deg litt "deppa" eller får deg i "det mørke hjørnet" - dropp dem. Negativitet er for meg en MAJOR trigger. Det samme med stress, unngå stressende situasjoner.

10. Noen å snakke med.
Kanskje det viktigste punktet. Det kan ofte være godt å ha noen å snakke med om spiseforstyrrelsen din. Dele tankene og følelsene, få det ut liksom... For meg er mamma den jeg vender meg til, jeg kan snakke med henne om nesten alt, hun forstår meg. Kanskje å henvende seg til en venninne, forelder eller noen du har stor tillit til, kan være en god ide? En du ikke vet vil dømme deg eller kalle deg "pling i bolla", eller bare riste på hodet og si "skjønner ikke hvorfor du skal ha en spiseforstyrrelse, du er jo tynn og fin nok fra før" eller annen bullshit.

Ja, det var mine tips. Disse tingene har funket veldig bra for meg, men det behøver ikke å bety at alle og enhver vil funke for DEG. Vi er alle forskjellige, men sliter du med bulimi, er det vel verdt å prøve...?
Snakkes da, bloggen! 




http://www.bloggtrafik.nu/index.php?sponsor=ABulimicsConfessions








Gutter, aldri gjør dette...

Eller jenter for den saks skyld. Vel, dere lurer sikkert på hva dere aldri bør gjøre, og det skal jeg fortelle dere. Aldri, jeg gjentar, ALDRI snakk om eks-kjærestene deres til ny/nåværende kjæreste. Okei, okei, noen få ord dersom vedkommende spør om eksen, men mer burde det ikke være. Why? Vel fordi en eks er FORTID! Du henger deg vel ikke opp i fortiden, gjør du vel? Dessuten, å snakke om eksen vil indikere at du fortsatt tenker noe/en del på han/henne, hvilket kan igjen indikere at du muligens har følelser for denne personen, som igjen vil frastøte din nåværende kjæreste noe. Jeg mener hallo, vil du ikke at kjæresten din skal ha kun deg i tankene? Jeg vil iallfall det, så når typen min begynner å snakke om eksen sin, bygges det opp en ekkel klump i magen min. Han er min nå, når skal han egentlig forstå det?
Jeg hater når gutter snakker om eks-kjærestene sine. "Hun lo alltid av den scenen i Ted", "Hun hadde også et slikt smykke", "Du ligner litt på henne". Sayyy whaaat?!! Og det leder inn til neste avsnitt.


"...ligner litt på henne" hva faen tenkte du på? Hva i helv...ja du vet hvordan det ordet ender. Seriøst? Vel, jeg er ikke en kopi av henne, og når du sammenligner meg med henne, føles det bare ut som om jeg er en erstatning for henne. En slags protese for en manglende arm eller noe. Det var sikkert ikke vondt ment, kanskje det faktisk var et kompliment, men hvis du teller det som et kompliment betyr det vel at du synes det er attraktivt når noen ligner på eksen din...? Da synes du vel kanskje eksen din er noe attraktiv også? Eller...? Det er de signalene jeg plukker opp, og de frastøter meg noe så jævlig. Skjønner ikke helt hvorfor, men når en gutt jeg er sammen med prater om eksen sin, føler jeg egentlig en slags avsky. Avskyen er noe ovenfor henne, men for det meste faller den på han. Hvordan våger han liksom å tenke på henne slik når han er sammen med meg?
Dessuten, hun er en EKS og det er det vel en grunn til...? Så hvis jeg ligner på henne, ender jeg vel sannsynligvis opp som en og annen eks snart jeg og...


Hvordan redder du deg inn når du først har vært så dust at du faktisk har sagt noe tingene ovenfor? Slapp av, jeg skal fortelle deg.
Når du først har hatt hodet så langt oppi ræva at du faktisk har sagt dette til henne, har du på en måte sagt at hun er som alle andre du har hatt. En vanlig går mus, null originalitet. Det er nesten det samme som å klaske henne i trynet. Så derfor skal du redde deg ved å si noe slikt som "...men jeg er sammen med deg nå, og det er jeg så glad for", "...jeg er så glad for at du er du", "...du er den fineste jeg vet om, håper jeg ikke driter meg ut så mye at jeg mister deg", "...jeg er så glad for at du er min og jeg er din" osv. Prøv å være ærlig, ikke lyv å si at hun er den beste kjæresten du har hatt bare for å redde skinnet ditt. Og hvis du virkelig, innerst inne, synes eksen din vær bedre. Slå opp. Dette forholdet kommer ikke til å være godt for noen av dere dersom du har følelser for en annen. END OF DISCUSSION.

Kanskje lager jeg et lignende innlegg senere, gled dere!









Flaks

Fyflate, hadde utrolig med flaks. Får faktisk ikke mattetentamen før på mandagen. Yesss, helga til å pugge! En annen ting som var jævlig flaks for meg, var at venninna mi tok mattetentamen 1 uke før alle oss andre (pga, hun skulle til USA) og fikk den derfor tilbake for 2-3 uker siden. Og siden jeg hjalp henne med engelsktentamen, fikk jeg låne mattetentamenen hennes for å se på. Det lille faktumet som gjør det hele enda bedre, er at  hun fikk 6. Wooho, let's cheat as fuck! 


Dårlig sidenote: Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.

Norske blogger








Mattetentamen - Faen altså...

Ja, da er det mattetentamen som står for dør. Jævlig skjipt i og med at jeg faktisk skulket skolen da vi egentlig hadde den pga; gadd ikke pugge og fikk nerver. Jeg er faktisk - tro det eller ei, en typisk 5/6 elev på skolen. Dvs, lærerens kjæledegge. En gang kom faktisk læreren hjem til meg da jeg var syk for at jeg skulle få tatt en matteprøve som ville avgjøre karakteren min i matte, han mente jeg hadde en såpass god sjanse til å trekkes opp en karakter. Og det greide jeg også, greide å dra i land 5'eren jeg mistet pga en jævlig vanskelig mattetentamen sist semester. Derfor har jeg helt noja for denne. Skulle egentlig pugge i påsken, men ja - trodde kanskje ikke den skulle komme så brått på. Har den faktisk på torsdag! Mood-killer!

Så da sitter jeg her og drikker te i massevis for å roe nervene...









At the airport

Sitter på flyet nå, første mellomlanding. Elsker å reise! Skal på skiferie med familien + barnedåp oppi nord, blir sykt digg. Påskesol, kvikk lunsj, pølser, ski, kortspill og ja - quality time with the folks. <3 Påskeferien er definitivt min favorittferie (rett etter sommerferien da he-he).
Desverre hadde jeg jo såklart en liten bulimia-incident som satte et lite lokk på humøret. Fikk nemlig panikk da vi dro på upper crust for å kjøpe lunsj. Grovbrøet var jo faen meg stappfullt av usunt, kaloribombe-pålegg. Visste ikke hva jeg skulle gjøre. Smørbrød, smoothie eller yoghurt? Alle alternativene var egentlig like dyre og usunne. Kunne jo valgt sushi da, men jeg følte det ble for mange kalorier. Kjente bare stresset stiget, og da den halvgretne upper crust dama maste på meg om at jeg nå måtte bestille, gikk alt i stå og jeg stakk bare ut av køen. Senere kjøpte jeg meg et halv-grovt brød med skinke og ost, angret sykt... Hvorfor kan jeg ikke bare blir fornøyd?! Som om jeg liksom kommer til å legge på meg av et smørbrød...men allikevel, jeg greier bare ikke å slå vekk tanken.


Hva skal dere gjøre resten av påska?









Spyr

Våknet opp i kl. 03:00 i dag/natt med de jævligste magesmertene. Føltes ut som om magen skulle vrenges når som helst. Måtte bare opp, greide ikke bli liggende. Våknet opp kjæresten i samme slengen. Stakkars, han så jo helt hjelpesløs og bekymret ut. Ble ikke bedre av at jeg sa "ikke rør meg, da spyr jeg" og "la meg være". Vare bare så kvalm at jeg knapt greide å tenke, og så kom det bare. Jeg kastet opp som bare f. Er sykt slapp nå og litt deppa. Aner ikke hvorfor jeg er så kvalm, spiste da normalt i går og i dag...eller, kanskje ikke. Spiste jo ikke noe særlig til frokost, men det var jo fordi jeg fortsatt hadde spysmaken i munnen... frister ikke akkurat med egg og røyket laks da.

 Ellers sitter jeg her og funderer om jeg skal kjøpe denne buksa eller ikke? Synes?









Dagen i...går?

Dagen i går sugde, samtidig som den ikke sugde. Gikk til byen, shoppet litt (med trykk på litt - er nemlig currently blakk; har ca. 47 kroner igjen på kontoen he-he). Heldigvis får jeg lønn snart. Shoppet for det meste basic stuff til sommeren egentlig. En stripete singlet, BH og 2 ringer på tilbud. Poster bilder senere. Fant noen SYKT fine klær på Monki og Gina, skal ta med pappa dit i morgen, så han kan legge ut for meg. Jippi! Elsker pappa akkurat nå, mamma er en annen sak - bare mas.

 

Dårlig iPhone bilde, elsk! <3
 

Så gikk jeg på Deli De Luca for å "lunche", noe som dere sikkert kan gjette dere fram til er et rent helvette. Jepp, et helvette. En stemme inni meg prøver hele tiden å overtale meg til å kjøpe en muffins, en croissant eller en cookie, en annen vil ha meg til å kjøpe en smoothie eller sushi, så vil en ha meg til å kjøpe en baguette for de ser så jævlig gode ut, de to siste vil ha meg til å kjøpe yoghurt; og da står det mellom skyr og deli yoghurten.
Jeg tok deli yoghurten siden jeg har hatt lyst på en sånnen lenge, i tillegg kjøpte jeg meg en capuccino. Etterpå angret jeg på at jeg ikke hadde kjøpt skyren - den innehold sikkert mindre kalorier. Jepp, sånn er det altså, uansett hva jeg velger angrer jeg. Hadde jeg valgt baguetten hadde jeg angret på at jeg ikke fikk smakt på yoghurten eller at jeg valgte brød, noe som inneholder gluten. Hadde jeg valgt sushien hadde jeg sikkert angret på at jeg ikke valgte yoghurten - fordi jeg aldri hadde smakt sånn før. Heldigvis var yoghurten og capuccinoen gode nok, så jeg angret ikke så veldig. Forresten, så var det også en stemme som skulle ha meg til å kjøpe Ben & Jerry's, fordi det var is-vær ute og jeg liker cookie dough-smaken jævlig godt.
Da jeg kom hjem, spiste jeg middag. Hvilket var Szechuan kylling med HVIT ris (iiik, hater det, må ha brun) og naan-brød (kaloribombe!!). Holdt nesten på å overspise meg, men greide å redde meg. Så dro jeg på Kilden med stemor. Så på kjoler og litt forskjellig. Vurderer å kjøpe sånn pleather-thights fra Bik Bok (eller sånn "skinn thights" som dere kleininger sier). Synes? Burde jeg eller? Hørt at det kan bli noe så hinsides klamt i sommervarmen. Haha, ser for meg en helt utsvetta g-streng.

Nå sitter jeg her og tenker på hva jeg skal spise. Driver faktisk å planlegger hele neste uke i hodet mitt nå. Sykt, ikke sant? 












Jeg er ei jente på 16 år som (uheldigvis) har bulimia. Jeg er faktisk glad i mat, styrketrening, bøker, filmer, musikk - og ja, ting som folk flest. Følg meg i hverdagen og kampen mot min spiseforstyrrelse.


Arkiv





Kategorier




Siste innlegg


Annonser








hits