Cravings - bli kvitt dem

Hei alle sammen! Tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg om cravings ut ifra egne erfaringer. For mange kan cravings være ødeleggende for dietten, for en bulimiker er cravings omtrent ødeleggende for livet. Når man har en spiseforstyrrelse, forsterkes cravings, og du tenker på mat konstant. Dette er spesielt mat som er "nei nei, fy fy" i forhold til kostholds-planen din. Så, her kommer et par tips til å holde dem på avstand og muligens bli midlertidig kvitt dem. For dere som ikke vet, er cravings trangen dere får til å spise en bestemt type mat (eller bare mat generelt), selv om dere ikke har behov for det.

 

1. Ta en titt på kostholdet.
Ofte er cravings forårsaket av mangel på næring. F.eks vitaminmangel, saltmangel eller mineralmangel. Kroppen prøver da å si ifra med cravings, men den har en tendens til å "bomme" litt. Dvs, craver du sjokolade, kan det faktisk være et eple eller litt kylling kroppen din egentlig lengter etter. Derfor kan det være en tanke å se på kostholdet for å se om du får i deg får lite av f.eks jern eller noen vitaminer. Kosttilskudd kan også være til stor hjelp!

2. Spiser for lite fett.
Fett gjør deg ikke feit, den eneste grunnen til at folk tror dette, er fordi fet mat inneholder vanligvis mer kalorier. Men for å gjøre opp for det, gir fet mat bedre metthetsfølelse. Derfor kan det å bytte ut en frukt med et egg, eller en skive kyllingfilet med litt makrell i tomat, være lurt. Har du cravings, kan du gjerne ta deg en halv avokado. Avokado er sunt, inneholder "det riktige" fettet og gir en god/varig metthetsfølelse.

3. Te.
Te er for meg supert til å stanse cravings. Da er det helst svart eller grønn te, men kanel-te funker det og.

4. Du kjeder deg.
Ofte kommer cravings når man kjeder seg, for ja...man har rett og slett ingenting å gjøre, så da kan man likeså godt spise aka legge på seg! Derfor kan det være veldig viktig å holde deg okkupert med ting som krever en del konsentrasjon, eller ting som rett og slett får deg til å glemme!




5. Vann.
Væskemangel fører ofte til cravings. Pass på at du har nok vann i systemet!

6. Lavt blodsukker.
Lavt blodsukker gjør deg både sur og grinete, men det kan også føre til cravings. Dersom du opplever lavt blodsukker, vil du kanskje få en lett hodepine eller bare føle at alt er helt jævlig. Da kan et eple, en appelsin eller kanskje litt druer være en savior. Frukt har naturlig høyt sukkerinnhold og er derfor egnet til å "kurere" lavt blodsukker og grettenhet.

7. Tyggis og halsdrops.
Tyggis og halsdrops kan hjelpe myyyyye. Ofte når jeg har en craving, eller føler behov for å spise mer, putter jeg en tyggis i munnen - og vips, bortevekk! Cravings forsvinner, og jeg har en ren samvittighet. Halsdrops hjelper også til tider, men en skal være nøye med kaloriinnholdet der, en pakke doc inneholder nemlig over 200 kcal! Hjelp!

8. Unn deg noe.
Har du gått rundt og cravet iskrem i 1 uke, kan du gjerne unne deg en skål på lørdagskvelden. Ikke 1/2 (du vil jo tilfredsstille cravingen, ikke pirre den), ikke 4, men 1. Moderasjon er nøkkelen.






  


    Navn:
    Husk meg?

    E-mail:

    URL:

    Kommentar:






Jeg er ei jente på 16 år som (uheldigvis) har bulimia. Jeg er faktisk glad i mat, styrketrening, bøker, filmer, musikk - og ja, ting som folk flest. Følg meg i hverdagen og kampen mot min spiseforstyrrelse.


Arkiv





Kategorier




Siste innlegg


Annonser








hits