Cravings - bli kvitt dem

Hei alle sammen! Tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg om cravings ut ifra egne erfaringer. For mange kan cravings vre deleggende for dietten, for en bulimiker er cravings omtrent deleggende for livet. Nr man har en spiseforstyrrelse, forsterkes cravings, og du tenker p mat konstant. Dette er spesielt mat som er "nei nei, fy fy" i forhold til kostholds-planen din. S, her kommer et par tips til holde dem p avstand og muligens bli midlertidig kvitt dem. For dere som ikke vet, er cravings trangen dere fr til spise en bestemt type mat (eller bare mat generelt), selv om dere ikke har behov for det.

1. Ta en titt p kostholdet.
Ofte er cravings forrsaket av mangel p nring. F.eks vitaminmangel, saltmangel eller mineralmangel. Kroppen prver da si ifra med cravings, men den har en tendens til "bomme" litt. Dvs, craver du sjokolade, kan det faktisk vre et eple eller litt kylling kroppen din egentlig lengter etter. Derfor kan det vre en tanke se p kostholdet for se om du fr i deg fr lite av f.eks jern eller noen vitaminer. Kosttilskudd kan ogs vre til stor hjelp!

2. Spiser for lite fett.
Fett gjr deg ikke feit, den eneste grunnen til at folk tror dette, er fordi fet mat inneholder vanligvis mer kalorier. Men for gjre opp for det, gir fet mat bedre metthetsflelse. Derfor kan det bytte ut en frukt med et egg, eller en skive kyllingfilet med litt makrell i tomat, vre lurt. Har du cravings, kan du gjerne ta deg en halv avokado. Avokado er sunt, inneholder "det riktige" fettet og gir en god/varig metthetsflelse.

3. Te.
Te er for meg supert til stanse cravings.Da er det helst svart eller grnn te, men kanel-te funker det og.

4. Du kjeder deg.
Ofte kommer cravings nr man kjeder seg, for ja...man har rett og slett ingenting gjre, s da kan man likes godt spise aka legge p seg!Derfor kan det vre veldig viktig holde deg okkupert med ting som krever en del konsentrasjon, eller ting som rett og slett fr deg til glemme!




5. Vann.
Vskemangel frer ofte til cravings. Pass p at du har nok vann i systemet!

6. Lavt blodsukker.
Lavt blodsukker gjr deg bde sur og grinete, men det kan ogs fre til cravings. Dersom du opplever lavt blodsukker, vil du kanskje f en lett hodepine eller bare fle at alt er helt jvlig. Da kan et eple, en appelsin eller kanskje litt druer vre en savior. Frukt har naturlig hyt sukkerinnhold og er derfor egnet til "kurere" lavt blodsukker og grettenhet.

7. Tyggis og halsdrops.
Tyggis og halsdrops kan hjelpe myyyyye. Ofte nr jeg har en craving, eller fler behov for spise mer, putter jeg en tyggis i munnen - og vips, bortevekk! Cravings forsvinner, og jeg har en ren samvittighet. Halsdrops hjelper ogs til tider, men en skal vre nye med kaloriinnholdet der, en pakke doc inneholder nemlig over 200 kcal! Hjelp!

8. Unn deg noe.
Har du gtt rundt og cravet iskrem i 1 uke, kan du gjerne unne deg en skl p lrdagskvelden. Ikke 1/2 (du vil jo tilfredsstille cravingen, ikke pirre den), ikke 4, men 1. Moderasjon er nkkelen.






  


    Navn:
    Husk meg?

    E-mail:

    URL:

    Kommentar:






Jeg er ei jente p 16 r som (uheldigvis) har bulimia. Jeg er faktisk glad i mat, styrketrening, bker, filmer, musikk - og ja, ting som folk flest. Flg meg i hverdagen og kampen mot min spiseforstyrrelse.


Arkiv





Kategorier




Siste innlegg


Annonser








hits