Hvordan takle bulimi

Hei alle sammen! Tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg om hvordan man kan "takle" bulimi.
Det leve med en spiseforstyrrelse er utrolig tft, og det har jeg selv erfaring i. Jeg sliter en god del med min bulimi, hvilket medfrer flere problemer slik som:
- Magesmerter
- Hodepine
- Slapphet
-Overspising/fasting
- Oppblsthet/drlig eller treg mage
- Fucked up forbrenning
- Vektoppgang


I tillegg til det faktum at jeg tenker p mat ca. 24/7. Tanken p spise, tanken p fylle meg selv opp med denne "urene" tingen kalt mat er bde fristende og frasttende. Jeg elsker flelsen av mat i munnen, jeg hater flelsen av vre mett. Jeg har faktisk ofte mareritt om at jeg "sprekker" og binger snop for rundt 4000 kcal. For dere som ikke vet hva binger er, er det vel impulsiv overspising. Dvs, du gr til kjkkenet og trykker i deg ca. alt du kan finne helt til magen fles ut som om den skal eksplodere. Deretter sitter du med verdens verste samvittighet og vil egentlig bare synke ned i jorden.

S, for unng dette vil jeg dele noen tips som har hjulpet meg:

1. Spis proteinrik mat.
Proteinrik mat hjelper veldig p metthetsflelsen; du blir fortere mett og holder deg lengre mett, fordi blodsukkeret holder seg stabilt lengre. Dessuten er det bra for forbrenningen, siden proteiner faktisk forbrenner fett. De dagene jeg spiser en del tunfisk, minker matlysten og matfokusen!

2. Spis rent.
Dette er veldig viktig. Prv spise minst mulig mat med masse konserveringsmidler, fordi konserveringsmidler kan faktisk ke matlysten. "Ren" mat er f.eks kyllingfilet, laksefilet, karbonadedeig osv. IKKE kjttkaker, plser, pizza, brd (skal du frst spise brd, spis grovbrd, gjerne hjemmebakt uten mel), fiskekaker, fiskeboller, pulversupper/sauser - ja, listen er lang, men jeg tror du har fattet det. Jeg sier ikke at det er "nei nei, fy fy", for har man bulimi, blir ofte den "forbudte" maten det man har mest lyst p. Jeg sier bare at du burde prve basere kostholdet ditt p "rene" rvarer for unng konserveringsmidler som faktisk er giftstoffer for kroppen og kan fre til vektoppgang, oppblst mage, tregere forbrenning, mangel p nring osv. (dersom det inntas ofte).

3. Tren.
Du trenger ikke trene som en gal, men gjerne tren 1 time 2-3 ganger i uka. Prv ogs vre i minst 30 min fysisk aktivitet hver dag. Ikke fordi du kommer til bli tynn, men fordi det er bra for kroppen din, hjertet og lunger spesielt. Dessuten, er du s uheldig at du ender opp med 2 sjokoladeplater istedenfor 1, fr du ikke like drlig samvittighet! Trening ker ogs forbrenningen og flelsen av velvre. Nr jeg trener glemmer jeg ofte alt om det mathelvete jeg lever i.

4. Drikk.
Det er viktig f i seg nok vske, og da mener jeg vann, ikke pepsi max. Vann er bra for kroppen, det ker metthetsflelsen, forebygger hodepine og svimmelhet, "renser" kroppen for avfallstoffer via urinen, og er i tillegg bra for hud, hr og negler!
Te er ogs noe du kan drikke en del av. Blant annet grnn og svart te, som ker forbrenningen og gir en viss metthetsflelse. De har ogs andre helsefordeler som forebygging av sykdommer osv. Kanel og eple te er ogs et fint alternativ, det meste av te har helsefordeler. Men prv ikke tilsett noe, for da gr teen fra en sunn "snack" til en kaloribombe! For ikke snakke om at den kan ke stsuget. Hvis du er som meg, og avskyr te uten "litt ekstra", tilsett steviosa. Det er et urtebasert stningsmiddel med null kalorier og null pvirkning av blodsukkeret, 1/4 tsk er nok til en hel kopp. Teen blir kjempe st og god!

5. G for "lettere" alternativer.
Med dette mener jeg: hvis du synes fun light saft er like god som vanlig saft, drikk fun light om du frst skal drikke saft! Om du synes coca cola zero eller pepsi max er godt, drikk det nr du frst skal drikke brus! Da unngr du kaloribomber, men har du virkelig lyst p en vanlig coca cola; unn deg en! (men ikke 1 pr. dag, moderate mengder er viktig!)

6. Unn deg noe.
En gang i blant, kan det vre en god ide unne deg noe du craver (noe du fler du M ha). Som f.eks har du gtt rundt og tenkt p en snickers is (det tenker jeg p HELE tiden... og vafler...) i en uke, kan det kanskje vre smart kjpe en og spise den p lrdagen etter en treningskt? Da slipper du drlig samvittighet og du tilfredstiller cravingen din. Det minker ogs sannsyligheten for at du "sprekker" og overspiser. Og uken etter, vil du kanskje ikke tenke noe srlig p snickers, fordi du har ftt det "ut av systemet".

7. Drit i kaloritellingen.
Hver gang jeg begynner med kaloritelling, ker fokuset p mat. Da tenker jeg nesten konstant p mat! Det er helt grusomt... Jeg planlegger i hodet ethvert mltid og regner ut kaloriene, deretter regner jeg hvor mye jeg p trene for forbrenne dem. Ikke bra... Prv heller tenke p mengde istedenfor kalorier. F.eks 1 brdskive med proteinrikt plegg og en frukt til frokost, 2 brdskiver med proteinrikt plegg til skolelunsj, 1 frukt og 1 gulrot etter skolen, 1 moderat porsjon middag (1 laksefilet m/ 1 medium potet og 1 neve "grnt") . Deretter kanskje 1 frukt, egg eller grnnsak til kvelds hvis du M. Dette er et ganske bra "matinntak" for en dag.

8. Hold deg opptatt.
For meg er det dans som fr meg til glemme alt om mat. Da jeg dro p "dance explosion" (en dance-event som varte i 5 dager), glemte jeg ALT om mat og gikk ned ca. 2 kg! Hvorfor? Fordi jeg sluttet trykke i meg mat nr jeg ikke var sulten, jeg spiste bare nr magen rumlet. Venner, musikk, rydding, en dusj, lese bker, shopping - ja, det er mye du kan gjre for holde deg okkupert og stenge ute tankene om mat nr du ikke er sulten.

9. Kvitt deg med negativiteten og stresst.
Er det noe eller noen i livet ditt som gjr deg litt "deppa" eller fr deg i "det mrke hjrnet" - dropp dem. Negativitet er for meg en MAJOR trigger. Det samme med stress, unng stressende situasjoner.

10. Noen snakke med.
Kanskje det viktigste punktet. Det kan ofte vre godt ha noen snakke med om spiseforstyrrelsen din. Dele tankene og flelsene, f det ut liksom... For meg er mamma den jeg vender meg til, jeg kan snakke med henne om nesten alt, hun forstr meg. Kanskje henvende seg til en venninne, forelder eller noen du har stor tillit til, kan vre en god ide? En du ikke vet vil dmme deg eller kalle deg "pling i bolla", eller bare riste p hodet og si "skjnner ikke hvorfor du skal ha en spiseforstyrrelse, du er jo tynn og fin nok fra fr" eller annen bullshit.

Ja, det var mine tips. Disse tingene har funket veldig bra for meg, men det behver ikke bety at alle og enhver vil funke for DEG. Vi er alle forskjellige, men sliter du med bulimi, er det vel verdt prve...?
Snakkes da, bloggen!




http://www.bloggtrafik.nu/index.php?sponsor=ABulimicsConfessions


  

Ronja Irene
Fin blogg!!

Du er PEN!!
05.04.2013, 23:06
URL: http://rihe.blogg.no
Johanne
Flott innlegg om et viktig tema! St p - jeg heier p deg :)
05.04.2013, 23:33
URL: http://www.johanneet.blogg.no
caroline
bra innlegg! veldig inspirerende. har diagnosen anorexi selv, men det begynner g over til bulumi noe som er veldig tft. hper du klarer bekjempe den forbanna demonen! heier p deg
05.04.2013, 23:46

    Navn:
    Husk meg?

    E-mail:

    URL:

    Kommentar:






Jeg er ei jente p 16 r som (uheldigvis) har bulimia. Jeg er faktisk glad i mat, styrketrening, bker, filmer, musikk - og ja, ting som folk flest. Flg meg i hverdagen og kampen mot min spiseforstyrrelse.


Arkiv





Kategorier




Siste innlegg


Annonser








hits