Hvordan takle bulimi

Hei alle sammen! Tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg om hvordan man kan "takle" bulimi.
Det å leve med en spiseforstyrrelse er utrolig tøft, og det har jeg selv erfaring i. Jeg sliter en god del med min bulimi, hvilket medfører flere problemer slik som:
- Magesmerter
- Hodepine
- Slapphet
Overspising/fasting
- Oppblåsthet/dårlig eller treg mage
- Fucked up forbrenning
- Vektoppgang

 


I tillegg til det faktum at jeg tenker på mat ca. 24/7. Tanken på å spise, tanken på å fylle meg selv opp med denne "urene" tingen kalt mat er både fristende og frastøtende. Jeg elsker følelsen av mat i munnen, jeg hater følelsen av å være mett. Jeg har faktisk ofte mareritt om at jeg "sprekker" og binger snop for rundt 4000 kcal. For dere som ikke vet hva binger er, er det vel impulsiv overspising. Dvs, du går til kjøkkenet og trykker i deg ca. alt du kan finne helt til magen føles ut som om den skal eksplodere. Deretter sitter du med verdens verste samvittighet og vil egentlig bare synke ned i jorden.

Så, for å unngå dette vil jeg dele noen tips som har hjulpet meg:

1.  Spis proteinrik mat.
Proteinrik mat hjelper veldig på metthetsfølelsen; du blir fortere mett og holder deg lengre mett, fordi blodsukkeret holder seg stabilt lengre. Dessuten er det bra for forbrenningen, siden proteiner faktisk forbrenner fett. De dagene jeg spiser en del tunfisk, minker matlysten og matfokusen!

2. Spis rent.
Dette er veldig viktig. Prøv å spise minst mulig mat med masse konserveringsmidler, fordi konserveringsmidler kan faktisk øke matlysten. "Ren" mat er f.eks kyllingfilet, laksefilet, karbonadedeig osv. IKKE kjøttkaker, pølser, pizza, brød (skal du først spise brød, spis grovbrød, gjerne hjemmebakt uten mel), fiskekaker, fiskeboller, pulversupper/sauser - ja, listen er lang, men jeg tror du har fattet det. Jeg sier ikke at det er "nei nei, fy fy", for har man bulimi, blir ofte den "forbudte" maten det man har mest lyst på. Jeg sier bare at du burde prøve å basere kostholdet ditt på "rene" råvarer for å unngå konserveringsmidler som faktisk er giftstoffer for kroppen og kan føre til vektoppgang, oppblåst mage, tregere forbrenning, mangel på næring osv. (dersom det inntas ofte).

3. Tren.
Du trenger ikke trene som en gal, men gjerne tren 1 time 2-3 ganger i uka. Prøv også å være i minst 30 min fysisk aktivitet hver dag. Ikke fordi du kommer til å bli tynn, men fordi det er bra for kroppen din, hjertet og lunger spesielt. Dessuten, er du så uheldig at du ender opp med 2 sjokoladeplater istedenfor 1, får du ikke like dårlig samvittighet! Trening øker også forbrenningen og følelsen av velvære. Når jeg trener glemmer jeg ofte alt om det mathelvete jeg lever i.

4. Drikk.
Det er viktig å få i seg nok væske, og da mener jeg vann, ikke pepsi max. Vann er bra for kroppen, det øker metthetsfølelsen, forebygger hodepine og svimmelhet, "renser" kroppen for avfallstoffer via urinen, og er i tillegg bra for hud, hår og negler!
Te er også noe du kan drikke en del av. Blant annet grønn og svart te, som øker forbrenningen og gir en viss metthetsfølelse. De har også andre helsefordeler som forebygging av sykdommer osv. Kanel og eple te er også et fint alternativ, det meste av te har helsefordeler. Men prøv å ikke tilsett noe, for da går teen fra en sunn "snack" til en kaloribombe! For ikke å snakke om at den kan øke søtsuget. Hvis du er som meg, og avskyr te uten "litt ekstra", tilsett steviosa. Det er et urtebasert søtningsmiddel med null kalorier og null påvirkning av blodsukkeret, 1/4 tsk er nok til en hel kopp. Teen blir kjempe søt og god!

5. Gå for "lettere" alternativer.
Med dette mener jeg: hvis du synes fun light saft er like god som vanlig saft, drikk fun light om du først skal drikke saft! Om du synes coca cola zero eller pepsi max er godt, drikk det når du først skal drikke brus! Da unngår du kaloribomber, men har du virkelig lyst på en vanlig coca cola; unn deg en! (men ikke 1 pr. dag, moderate mengder er viktig!)

6. Unn deg noe.
En gang i blant, kan det være en god ide å unne deg noe du craver (noe du føler du MÅ ha). Som f.eks har du gått rundt og tenkt på en snickers is (det tenker jeg på HELE tiden... og vafler...) i en uke, kan det kanskje være smart å kjøpe en og spise den på lørdagen etter en treningsøkt? Da slipper du dårlig samvittighet og du tilfredstiller cravingen din. Det minker også sannsyligheten for at du "sprekker" og overspiser. Og uken etter, vil du kanskje ikke tenke noe særlig på snickers, fordi du har fått det "ut av systemet".

7. Drit i kaloritellingen.
Hver gang jeg begynner med kaloritelling, øker fokuset på mat. Da tenker jeg nesten konstant på mat! Det er helt grusomt... Jeg planlegger i hodet ethvert måltid og regner ut kaloriene, deretter regner jeg hvor mye jeg på trene for å forbrenne dem. Ikke bra... Prøv heller å tenke på mengde istedenfor kalorier. F.eks 1 brødskive med proteinrikt pålegg og en frukt til frokost, 2 brødskiver med proteinrikt pålegg til skolelunsj, 1 frukt og 1 gulrot etter skolen, 1 moderat porsjon middag (1 laksefilet m/ 1 medium potet og 1 neve "grønt") . Deretter kanskje 1 frukt, egg eller grønnsak til kvelds hvis du MÅ. Dette er et ganske bra "matinntak" for en dag.

8. Hold deg opptatt.
For meg er det dans som får meg til å glemme alt om mat. Da jeg dro på "dance explosion" (en dance-event som varte i 5 dager), glemte jeg ALT om mat og gikk ned ca. 2 kg! Hvorfor? Fordi jeg sluttet å trykke i meg mat når jeg ikke var sulten, jeg spiste bare når magen rumlet. Venner, musikk, rydding, en dusj, lese bøker, shopping - ja, det er mye du kan gjøre for å holde deg okkupert og stenge ute tankene om mat når du ikke er sulten.

9. Kvitt deg med negativiteten og stresst.
Er det noe eller noen i livet ditt som gjør deg litt "deppa" eller får deg i "det mørke hjørnet" - dropp dem. Negativitet er for meg en MAJOR trigger. Det samme med stress, unngå stressende situasjoner.

10. Noen å snakke med.
Kanskje det viktigste punktet. Det kan ofte være godt å ha noen å snakke med om spiseforstyrrelsen din. Dele tankene og følelsene, få det ut liksom... For meg er mamma den jeg vender meg til, jeg kan snakke med henne om nesten alt, hun forstår meg. Kanskje å henvende seg til en venninne, forelder eller noen du har stor tillit til, kan være en god ide? En du ikke vet vil dømme deg eller kalle deg "pling i bolla", eller bare riste på hodet og si "skjønner ikke hvorfor du skal ha en spiseforstyrrelse, du er jo tynn og fin nok fra før" eller annen bullshit.

Ja, det var mine tips. Disse tingene har funket veldig bra for meg, men det behøver ikke å bety at alle og enhver vil funke for DEG. Vi er alle forskjellige, men sliter du med bulimi, er det vel verdt å prøve...?
Snakkes da, bloggen! 




http://www.bloggtrafik.nu/index.php?sponsor=ABulimicsConfessions


  

Ronja Irene
Fin blogg!!

Du er PEN!!
05.04.2013, 23:06
URL: http://rihe.blogg.no
Johanne
Flott innlegg om et viktig tema! Stå på - jeg heier på deg :)
05.04.2013, 23:33
URL: http://www.johanneet.blogg.no
caroline
bra innlegg! veldig inspirerende. har diagnosen anorexi selv, men det begynner å gå over til bulumi noe som er veldig tøft. håper du klarer å bekjempe den forbanna demonen! heier på deg
05.04.2013, 23:46

    Navn:
    Husk meg?

    E-mail:

    URL:

    Kommentar:






Jeg er ei jente på 16 år som (uheldigvis) har bulimia. Jeg er faktisk glad i mat, styrketrening, bøker, filmer, musikk - og ja, ting som folk flest. Følg meg i hverdagen og kampen mot min spiseforstyrrelse.


Arkiv





Kategorier




Siste innlegg


Annonser








hits